Jef Raskin درگذشت

رهبر گروه طراح اولين کامپيوتر Macintosh و پيشرو در زمينه توسعه رابط هاي کاربري Jef Raskin (جف راسکين) روز شنبه در سن ۶۱ سالگي بر اثر سرطان لوزالمعده در گذشت. Raskin در سال ۱۹۷۸ در کمپاني اپل استخدام رسمي شد و از همان زمان تا سال ۱۹۸۲ به عنوان يکي از اعضاي اصلي تيم توسعه مکينتاش در اين کمپاني فعال بود.

او در سال ۱۹۸۰ موفق شد رابط کاربري کامپيوتر هاي اپل را که تا آن زمان بر مبناي متن و دستورات متني بود را دگرگون کند٬ در اصل راسکين بود که موفق شد تا سران اپل را متقاعد سازد که ميبايستي رابط کاربري کامپيوترهاي اين کمپاني دگرگون شوند. او در سايت خود اينگونه آورده است که در آن زمان توجه اپل و ساير کمپاني ها بيشتر بر روي ساخت و قدرتمند تر کردن سخت افزارها بود و شايد کمتر از هر چيزي به دگرگون سازي رابط هاي کاربري مي انديشدند.

Raskin در سال ۱۹۸۲ دو سال قبل از اينکه کامپيوتر هاي مکينتاش عموميت يابد کمپاني اپل را ترک کرد٬ ولي نفوذ خود را بر روي طراحي کامپيوتر ها ادامه داد٬ پس از ترک اپل وي در کمپاني Canon شعبه ايالات متحده مشغول به کار شد که حاصل ايده هاي وي در اين کمپاني به موفقيت تجاري چنداني دست نيافت.

او در طول امر پر بار خود با کمپاني هاي بزرگي همچون HP ٬ IBM و بسياري از نام هاي بزرگ ديگر در صنعت کامپيوتر همکاري نمود و در نهايت در سال ۲۰۰۰ دست به انتشار کتابي با عنوان The Humane Interface زد که همکنون در بسياري از دانشگاه هاي ايالات متحده مورد بهره برداري و تدريس قرار ميگيرد.

وي اخيرا مشغول کار بر روي پروژه يي با نام Archy بود که قصد داشت در اين پروژه حجم بالايي از ايده هاي موجود در کتابش را بگنجاند٬ Aza Raskin پسر او قصد دارد پروژه ي آخر پدرش را ادامه دهد و تکامل بخشد. وي احتمال ميدهد بتواند نسخه ي نمايشي از آن را در انتهاي سال جاري منتشر سازد.

[ + وب سايت شخصي Jef Raskin ]
[ + اطلاعات بيشتر در رابطه با آخرين پروژه Jef Raskin موسوم به Archy ]
[ + منبع: X party به نقل از PC WORLD ]


Excerpt / Jef Raskin, Macintosh Creator, Dies at 61: Jef Raskin, the lead designer of the first Macintosh computer and a pioneer in the development of user interfaces, died Saturday at age 61. He had been diagnosed recently with pancreatic cancer, his family says in a statement.
Raskin joined Apple Computer in 1978 as employee number 31 and headed the company's Macintosh development team from its inception until 1982. He named the project after his favorite type of apple, changing the spelling for copyright reasons. [ + Read full story in PC WORLD ]

0 comments: