کفشهایی که پای دوندگان را درک میکنند

شرکت آلماني آديداس توليد کننده ي عنواع وسائل و کفش هاي ورزشي که داراي اسم و رسمي کهنه در اين زمينه است روز جمعه فروش اولين سري از کفشهاي هوشمند خود را آغاز نمود٬ اين کفشها که با عنوان Adidas-1 به بازار عرضه ميشود داراي يک ميکروپروسسور آنبرد هستند. کفشهاي مذکور که با طراحي ترکيبي سفيد و طلايي به بازار عرضه شده اند و قيمتي حدود ۲۵۰ دلار دارند بر طبق گفته ي آديداس قادرند تا به صورت خودکار به نياز دونده يي که آنها را به پا دارد براي پوشش کمتر و جا باز کردن و يا پوشش کمتر و کوچک شدن پاسخ دهند و خودشان را با پاي کسي که آنها را پوشيده است تطبيق دهند و در شرايط خاص پاي دونده را با حالتهاي مختلف متناسب پوشش دهند.

هر دونده يي به شما خواهد گفت اين کفشها کليدي براي دست يابي به موفقيت هستند٬ اما همان قدري که اين کفشها ميتواند به يک دونده کمک کند اشتباه پوشيدن آنها ميتواند موجب کاهش کارايي و حتي صدمه زدن به دونده شود.

آديداس در اين کفشها براي کسب اطلاعات لازم پاي دونده و رساندن آنها به ميکروپروسسور کفشها از يک سنسور ويژه بهره گرفته است٬ و سپس سنسور با بررسي پاي دونده متوجه ميشود که پوشش زيرين کفش تا چه حدي ميبايستي صاف٬ برجسته٬ نرم يا سفت باشد. بعد از آن پردازنده يي که در کفش به کار گرفته شده است با راه انداختن موتوري که در کفش تعبيه شده است در ساختار کفش تغييرات لازم را ايجاد ميکند. اين تغييرات به گفته ي آديداس بسيار آرام در کفش صورت ميپذيرد پس هر دونده يي که آنها را به پا ميکنند ميبايستي احساس راحتي کند.

آديداس ميگويد پروژه ي کفشهاي مذکور موسوم به Adidas-1 يکي از پروژه هاي پنهاني آديداس بوده است که سه سال با هدف ايجاد آرامش در افراد مضطرب مشغول طراحي و توسعه ي آن بوده است.

بر طبق اطلاعاتي که آديداس منتشر کرده است اين کفشها قادرند پاي فرد دونده را در ۱۰۰۰ حالت مختلف در يک ثانيه بررسي و اندازه گيري کنند و پردازنده ي به کار رفته در آنها ميتواند ۵ ميليون محاسبه را در ثانيه انجام دهد٬ در عين حال آديداس متذکر شد که براي کفشهاي مذکور برنامه يي ويژه نوشته شده است که قادر است اطلاعات دريافتي از طريق سنسور به کار گرفته در کفشها را بررسي و سپس حاصل تجزيه تحليل انجام شده توسط پردازنده را در کفشها اعمال کند.

[ + منبع: X party به نقل از C|Net ]


Excerpt / Can these running shoes outsmart you?: The German sneaker and sports apparel maker on Friday began selling the first model of its so-called intelligent footwear, a running shoe known simply as Adidas-1 that's built around an onboard microprocessor. Retailing for $250, the white and gold shoes have the capability, Adidas says, to automatically adjust themselves to respond to a wearer's changing needs for greater or smaller amounts of cushioning around the feet. [ + Read full story in C|Net ]

0 comments: