Flock مرورگری برای وب 2

اين روزها سايت و يا وبلاگي نيست که در زمينه آي تي فعال باشد و از Flock ننویسد، Flock یک نسخه ی جدید از فایر فاکس است که توسط بنیاد موزیلا پشتیبانی شده و توسعه داده شده است و در حال حاضر یک نسخه ی در حال توسعه از آن که مسلما فاقد باگ نیست بر روی اینترنت انتشار یافته است.

جالب است اگر بدانید که عده ی بسیاری حتی مسئولین News.com این مرورگر را ویژه ی آنچه که نسل دوم وب یا همان وب ۲ خوانده میشود میدانند. Flock از سرویسهایی مانند، فلیکر، WordPress، TypePad و حتی بلاگر متعلق به کمپانی گوگل حمایت به عمل می آورد. همچنین Flock به شما امکان جستجو در ما بین صفحات وبی که مرور کرده اید یا همان Web History یتان را میدهد و از آن جالب تر این است که موتور جستجوی پیش فرض Flock یاهو است نه گوگل!

همانطور که گفته شد Flock برای سرویسهای وب ۲ گسترش داده شده است بنابراین این مرورگر در نمایش RSS نسبت به سایر مرورگرها فوق العاده عمل میکند و عملا RSS را به عنوان یک فرمت جدایی ناپذیر از وب پذیرفته است.

همچنین به اشتراک گذاشتن صفحاتی که مشاهده کرده اید نیز بسیار ساده است. شما بر روی دکمه ی ستاره یی که در کنار نوار آدرس وجود دارد کلیک میکنید و به سرویس عمومی BookMark معروف Del.icio.us متصل میشوید و به دیگران در آنجا این امکان را میدهید تا از آنچه که شما در اینترنت کشف کرده اید استفاده کنند. همچنین شما میتوانید بوک مارکهایتان را از این طریق دسته بندی نمایید. با وجود اینکه هنوز این سیستم را امتحان نکرده ام ولی در ظاهر این شیوه ی بوک مارک بسیار مفید و قدرتمند به نظر میرسد.

اما اشکال بزرگ Flock، این مرورگر بر مبنای فایرفاکس توسعه داده شده است و لذا باگهای فایر فاکس را در بسیاری از موارد هنوز با این مرورگر نیز همراه است. اما به خاطر داشته باشید Flock کماکان در حال توسعه است و هنوز جای رشد بسیاری دارد هر چند که شروع خوبی داشته است.

[ + سایت رسمی مرورگر Flock ]
[ + Flock را دانلود کنید، Flock دارای نسخه های جداگانه یی برای ویندوز، لینوکس و Mac OS X میباشد. ]
پی نوشت: علیرضا مجیدی هم در وبلاگش از تجربه اش در مورد Flock نوشته است که خواندنش خالی از لطف نیست.

0 comments: