یاهو از راه اندازی یک کتابخانه آنلاین پشتیبانی میکند

ياهو امروز اعلام کرد گروهي را جهت در دسترس ساختن کتابها و رسانه هاي قديمي بر روي اينترنت با حفظ قانون کپي رايت تشکيل داده است.

گوگل در سال گذشته در پروژه ي کوچکي دست به اقدامي مشابه در اين زمينه زده بود٬ اما در ماه گذشته پروژه ي گوگل با شکايت شديد ناشرين و نويسندگان به علت نقض قانون کپي رايت مواجه شد و پروژه ي مذکور به صورت معلق درآمد.

گروه مذکور با عنوان توليد کنندگان محتواي آزاد مشغول فعاليت است و قرار است محتواي سنتي که توسط اين گروه به محتواي ديجيتال تبديل ميشود توسط سرورهاي تيم Internet Archive پشتيباني شود. کمپاني هاي ديگري نيز همکاري و پشتيباني خودشان را از اين پروژه اعلام کرده اند که مهمترين آنها عبارتند از٬ Adobe ٬ HP ٬ O'Reilly Media و همچنین دانشگاه های کالیفرنیا و تورنتو.

David Mandelbrot یکی از مدیران یاهو در این رابطه میگوید ما بسیار خوشحال هستیم از اینکه در پروژه یی سهیم شده ایم که به توسعه دانش بشر میپردازد و در آن با تولید کنندگان محتوا و علم همراه هستیم.

اطلاعات موجود در کتابخانه یی که قرار است بنا شود در دسترس همگان خواهد بود و همه ی موتورهای جستجو قادر خواهند بود تا محتوای موجود در این کتابخانه را فهرست نمایند و آنها را در بین نتایج جستجوی خود نمایش دهند. یاهو مسئول ساخت بخش جستجوی این کتابخانه میباشد.

در نهایت برای حفظ قانون کپی رایت هیچ محتوایی بدون کسب اجازه از مالکین کعنوی آنها فهرست نخواهد شد و این درست همان چیزی است که گوگل به آن توجه نکرده بود. گوگل نیز طی پیغامی حمایت خود را از پروژه ی جدید یاهو اعلام داشت، گوگل گفت ما از هر کسی که با هدف در دسترس ساختن اطلاعات فعالیت نماید حمایت خواهیم کرد.

[ + منبع: X party به نقل از BetaNews ]


Excerpt / Yahoo to Support New Online Library: Yahoo said on Monday that it would lead a group that would aim to make books and traditional media more available on the Internet, while being respectful of copyrights.
Google had launched a similar project last year, but met strong resistance after authors sued the Web giant over "massive copyright infringement" last month. The group is known as the Open Content Alliance, and the organization's planned massive repository of digitized media would be hosted by the non-profit group Internet Archive. [ + Read full story in BetaNews ]

0 comments: