گزارش X party از PDC 2005 (قسمت دوم)

معرفی تکنولوژی People Near Me توسط Jim Allchin و Darryn Dieken:
مديران گروه توليدات مايکروسافت Jim Allchin و Darryn Dieken يک دموي مختصر از تکنولوژی جديدي با نام People Near Me را به نمايش در آوردند که امکان همکاري کاربران با يکديگر به صورت P2P را فراهم میسازد. با استفاده از تکنیک drag و drop هر دوی این مدیران یعنی Allchin و Dieken در یک زمان قادر بودند تا بر روی یک فایل معرفی PowerPoint از طریق دو کامپیوتر مجزا که روی یک شبکه قرار داشتند کار کنند.

تکنولوژِی People Near Me میتواند تحت هر اپلیکیشان فعال بر روی ویندوز Vista به کار گرفته شود. این تکنولوژی همچنین با IPv6 نیز دارای سازگاری است و از پروتکل شبکه ی PeerNet مایکروسافت که در اصل بخشی از Indigo است بهره میبرد.


اپلیکیشن جدید مایکروسافت موسوم به Max:
مایکروسافت در روز سه شنبه به معرفی اپلیکیشن جدیدی تحت عنوان Max پرداخت که کاربران را قادر میسازد تا به راحتی از تصایر مورد نظرشان Slideshow بسازند و آن را مدیریت نمایند. Max یکی از اولین اپلیکیشنهای ارائه شده در سطح عموم است که از WinFx بهره میگیرد.

Max همچنین کاربران را در به اشتراک گذاشتن آلبومهای تصویریشان نیز یاری مینماید و کاربران با استفاده از Max میتوانند سایرین را به دیدن آلبومهای دلخواهشان دعوت نمایند تنها چیزی که احتیاج است یک اشتراک هاتمیل است تا پس از ایجاد هر آلبوم جدید یا به روز رسانی آلبومهای قدیمی دوستان شما به صورت اتوماتیک وار به دیدن آن آلبوم دعوت شوند. برای آشنایی بیشتر با Max میتوانید سری به صفحه ی مرتبط با آن در سایت مایکروسافت بزنید.

نگاهی دقیق تر به Gadget های مایکروسافت:
در اولین نگاه Gadget های مایکروسافت ممکن است بسیار شبیه به Widget های اپل یا Konfabulator باشند٬ اما مایکروسافت نقشه ی بزرگتری برای این تکنولوژی دارد. با ارائه اولین نسخه ی منتشر شده این تکنولوژی سه نوع متفاوت از Gadget ها که هر یک دارای قابلیتهای گوناگونی هستند ارائه گردید.

یک دسته از این Gadjet ها در اصل Gadjet هایی بودند که بر روی Sidebar ویندوز ارائه میشدند و دست کاربران را در سفارشی سازی بسیار باز میگذاشتند و از نظر سهولت در دسترسی نیز بی نظیر بودند. در نطق Jim Allchin نمونه یی خاص به نمایش در آمد که شامل مواردی از قبیل یک ساعت یک نوار جستجو٬ یک Gadjet windows media player و یک نمایشگر RSS بود.

Gadget های مرتبط با Start.com که با استفاده از DHTML ، ASP.Net و Atlas طراحی شده بودند. این Gadget ها به صورت انتخابی به رابط کاربری Start.com افزوده میشدند و این پتانسیل را دارا بودند تا رنج خاصی از اپلیکیشنها را در بر بگیرند همچنین این امکان وجود داشت تا Gadget های مذکور بر روی Sidebar ویندوز نیز بارگذاری شوند.

و در نهایت Gadget هایی که برای Slideshow ویندوز تولید شده بودند و در اصل با نمایش صفحات بسیار کوچک فرعی کاربران را در حین انجام فعالیت های خود از ایمیل و وضعیت آب و هوا و ... آگاه میساختند. این شیوه ی نهایی ظاهرا بیشتر بر روی لپ تاپهایی که از ویندوز Vista بهره خواهند برد کارایی خواهد داشت.

کسانی که تمایل دارند از این تکنولوژِی و تنوع آن اطلاعات بیشتری کسب کنند میتوانند سری به اینجا بزنند.

Eric Rudder به تشریح Expression Studio پرداخت:
Eric Rudder یکی از سران ارشد مایکروسافت به تشریح محصول تولیدی جدید مایکروسافت به منظور فعالیتهای طراحی موسوم به Expression Studio پرداخت. به گفته ی وی Expression Studio شامل سه مولفه ی اصلی میباشد که عبارتند از:

Acrylic: ابزاری جهت تولید و ویرایش تصاویر گرافیکی برداری و bitmap.

Sparkle: ابزارای جهت تولید انیمیشنهای سه بعدی و دو بعدی.

Quartz: ابزاری جهت تولید Layout صفحات و وب سایتها.

نمایش رسمی Quartz:
صبح چهارشنبه Brian Goldfab دمویی از Quartz ابزاری که بخشی از پکیج Expression Studio است را به نمایش گذاشت تا نشان دهد این ابزار تا چه حد در تولید حرفه یی صفحات وب قدرت دارد. Goldfarb به این نکته اشاره کرد که Quartz از رابط کاربری تحت عنوان WYSIWYG به منظور تعیین جایگاه اشیا در صفحات و اندازه گیری ها و همچنین تولید استایلهای CSS بهره میبرد. Quartz در عین حال توانایی ویرایش XML , ASP.NET و XHTML را داراست و به صورت نسبي با Visual Studio 2005 یکپارچه شده است.

همچنین Quartz به صورت پیش فرض از موتور اینترنت اکسپلورر بهره میگیرد و نیازی به استفاده مجزا از اینترنت اکسپلورر در کنار آن نیست. نرم افزار مذکور به صورت اتوماتیک به چک کردن سازگاری و توانمندیهای صفحات تولیدی میپردازد تا آنچه که در آن تولید میشود نهایت سازگاری را با مرورگرهای وب استاندارد دار باشد.

Sparkle فلش را کنار نمیزند:
مایکروسافت در نهایت در روز چهارشنبه پرده از راز Sparkle برداشت و آن را به نمایش در آورد٬ ابزاری که شایعه شده بود فلش را خواهد کشت! این ابزار توانایی تولید انیمیشنهای دو بعدی و سه بعدی را داراست با نگاهی کلی به آن میتوان گفت Sparkle توانایی نمایش زوایای بیشتری را داراست و میتواند در تولید نسل بعدی رابط کاربری وب بسیار موثر واقع شود.

Sparkle یکی از مفید ترین ابزارهایی است که برای تولید و توسعه اپلیکیشنهای گرافیکی که از هسته ی ویندوز آتی بهره میگیرند به کار می آید. Joe Marini و Mark Boulter ابزار مذکور را به نمایش در آوردند ولی هیچ انیمیشن تولیدی توسط Sparkle را ارائه نکردند.

[ + منتظر گزارش بعدی X party در روز دوشنبه باشید. ]
[ + گزارش X party از PDC (قسمت اول) ]
[ + منبع: X party ]

1 comments:

Anonymous said...

inja ro az tarige sobhaneh peyda kardam .vaghean chizaye be dard bokhory toosh peyda mishe.mamnoon va movaffagh bashi.