گزارش X party از PDC 2005

آغاز PDC 2005:
کنفرانس PDC یا Professional Developers Conference امسال نیز تحت عنوان PDC 2005 از روز دوشنبه در مرکز لس آنجلس آغاز شده است و در آن سران مایکروسافت به همراه مهندسین این کمپانی مشغول ارائه آخرین دستاوردهای مایکروسافت به سایرین میباشند.

نسخه ی دوم Monad معرفی شد:
مایکروسافت درست در اولین روز آغاز PDC خبر از ارئه نسخه ی دوم command shell جدید خود موسوم به Monad داد. این ابزار برای خلق خطوط دستوری یا همان command-line ها در ویندوز و توسعه ی اسکریپتها مورد استفاده قرار میگیرد. در ابتدا قرار بود تا Monad به همراه ویندوز Vista ارائه گردد اما بعدا با توجه به اشکالاتی که تولید شد مایکروسافت تصمیم به ارائه Monad به صورت جداگانه گرفت. بر طبق گفته مایکروسافت Monad مدیران و Admin ها را قادر میسازد با دستی باز اسکریپتهایشان را بنویسند و یا دستورات را سفارشی سازند.

نطق افتتاحیه PDC 2005 توسط بیل گیتس:
بيل گيتس در نطقش در افتتاحيه PDC 2005 خبر از معرفی و بررسی پلتفورمهای جدید مایکروسافت از قبیل ویندوز Vista ، آفیس ۱۲ و Atlas که نام کد پلتفورم جدید توسعه داده شده بر مبنای Ajax میباشد داد. گیتس همچنین در ادامه گفت مایکروسافت سالیانه با فروش ۲۰۰ میلیون سیستم عامل ویندوز نصب شده بر روي کامپیوترهای شخصی بزرگترین نقش را در صنعت PC ایفا مینماید و وی از این موضوع بسیار خرسند است.

Gates' pet project و Tablet PC نيز از ساير مواردي بودند که گيتس در مورد آنها نکاتي را بيان نمود وي در آخر افزود ما در ۱۸ ماه اخير رشد و پويايي بسيار عالي که نسبت به گذشته دو برابر بوده است را داشته ايم.

آفیس ۱۲:
معرفي آفيس ۱۲ ابزاري که از سال ۹۵ تا به امروز دائما در حال تکامل بوده است يکي از نقاط اوج PDC 2005 بود. برخی از نکات کلیدی که در حین معرفی این نسخه از آفیس به چشم می آمدند عبارت بودند از:

- تبدیل شدن نوارهای ابزار سنتی آفیس به دستورات سطح بالای گرافیکی.
- عمده ترین تغییری که در آفیس ۱۲ دیده میشد تغییر رابط کاربری این نسخه از آفیس بود که از زمان ارائه آن از سال ۹۷ تا به حال دچار تغییر قابل توجهی نشده بود.
- ابزارهای همچون Word, Excel, PowerPoint, Access با Outlook یکپارچه سازی شده بودند.
- ظاهرا به هیچ عنوان امکان دسترسی به رابط کاربری قدیمی آفیس وجود نداشت.

یک نسخه ی بتا از آفیس ۱۲ در پاییز امسال منتشر خواهد شد و نسخه ی نهایی آن در نیمه دوم ۲۰۰۶ ارائه خواهد گردید.

بررسی Sidebat ویندوز Vista:
در PDC 2005 آنچه که در Windows Vista Build 5219 تحت عنوان Sidebar ارائه شده بود نیز یکبار دیگر مورد بررسی قرار گرفت٬ Sidebar مذکور به عنوان یک پلتفورم باز جهت خلق مینی اپلیکیشنها توسط توسعه دهندگان محسوب میشود. Sidebar میتواند با قرار گرفتن بر روی دسکتاپ ویندوز وضعیت عملکرد اپلیکیشنهای استاندارد ویندوز را نمایش دهد. Sidebar به نمایش درآمده در PDC شامل یک Windows Media player با آیکونهای گرافیکی بسیار قوی و یک خواننده ی استاندارد RSS بود.

کسانی که تمایل دارند Sidebar ویندوز Vista را دانلود کنند بد نیست سری به microsoftgadgets.com بزنند.

نطق اولیه Jim Alchin:
Jim Allchin مدیر گروه های مایکروسافت در روز سه شنبه صبح در PDC 2005 بر روی صحنه حاضر شد و طی نطقی بیان داشت که ویندزو Vista پله ی آغازین ۲۰ سال آینده است. وی اینگونه ادامه داد که مایکروسافت همکنون دومین نسخه ی بتا از ویندوز Vista شماره ی 5219 را ارائه کرده است که شامل قابیتهای جدید بیشتری نسبت به نسخه ی بتای اول است. Allchin این نکته را تصدیق نمود که آنچه تا به حال ارائه شده است کامل نبوده اما وی گفت توسعه دهندگان و برنامه نویسان از روند پیش روی و تکامل ما در تعجب هستند و ما به درستی در راه توسعه ی ویندوز تا به امروز گام برداشته ایم.

وی افزود PDC برای ما امتحان و مرحله ی مهمی ست. و میتوان نظرات و ایده ها را درش محک زد مسلما Vista هنوز در حال آرمایش است و آنچه ما ارائه کرده ایم هسته ی اولیه آن بوده است.

مدل جدید برنامه نویسی Vista موسوم به LINQ:
یکی از ستونهای قابل بحث در مورد Vista نحوه ی جدید مدل برنامه نویسی داده یا همان دیتا در این نسخه از ویندوز است. مدل جدیدی که در Vista با نام LINQ مورد استفاده قرار گرفته است و مخفف Language Integrated Query میباشد. این مدل به صورت یکپارچه با XML و سطوح مختلف دیتا عمل میکند. LINQ قابلیت پشتیبانی از RSS ، WinFS و معماری جدیدی که برای ذخیره سازی بعد از ارائه ویندوز Vista قرار است ارائه شود را نیز داراست.

مایکروسافت ویندوز Vista را سریعتر مینماید:
Jim Allchin مدیر گروه های مایکروسافت بیان داشت ما قصد داریم سیستمهای شما را بهینه نماییم٬ وی با نمایش در آوردن دمویی از اپلیکیشن جدیدی تحت عنوان Superfetch خبر از تکنولوژی نوینی داد که با مرور تاریخچه عملکرد شما در گذشته به پیدا کردن اپلیکیشنهای مورد استفاده ی مداوم شما میپردازد و سعی مینماید به صورت دائم عملکرد آنها را در حافظه اصطلاحا tweak یا بهینه سازی نماید تا سیستم شما با حداکثر سرعت به کار خود ادامه دهد. Superfetch همچنین از بارگذاری مجدد برنامه ها بعد از هر بار بوت کردن سیستم جلوگیری میکند و این سبب میشود تا دسترسی شما به اپلیکیشنها در کمترین زمان ممکنه فراهم شود.

[ + گزارشهای بعدی X party را در روزهای بعد دنبال نمایید. ]
[ + منبع :X party ]

7 comments:

Anonymous said...

عالی بود ! مرسی

مهرداد said...

ایول
رفتی لس لنجلس و به ما نگفتی :D

farzad said...

آقا شما کارمندشونی؟

Anonymous said...

هیچ قسمتی به اندازه معرفی کارهای دات نت کاران زیبا نبود. سرعت تایپ این خوره ها هم از عجایب خلقت است!

Anonymous said...

چند وقتيه وبلاگت رو ميخونم بهتم لينك دادم چون خيلي باحالي و هميشه اپ تو ديت ي...يه سري به ما بزن www.silverboy.ir

Anonymous said...

سلام
من اغلب مطالب شما رو خوندم و ازشون خیلی خوشم اومد
و میخواستم با شما تبادل لینک داشته باشم در ضمن لینکتونم قرار دادم
با تشکر

Anonymous said...

سلام
امیوارم که حالتون خوب باشه می خواستم بگم که موافق هستید تبادل لینک کنیم .. البته من لینک شما رو در وبلاگم قرار دادم..