نگاهی به پروژ های تولید کامپیوتر ارزان قیمت در گوشه و کنار جهان

حتما به خاطر داريد که چند وقت پيش خبر احتمال توليد انبوه لپ تاپهای ۱۰۰ دلاری و نزدیک شدن این پروژه به موفقیت تا چه حد دولتها و حتی کسانی که ارزش این خبر را میدانستند را خوشحال کرد. اما نکته ی جالب تر اینجاست که اگر بدانید غیر از دانشگاه MIT و سایر شرکایش در این پروژه پیش از این و در حال حاضر نیز شرکتهای دیگری هستند که کماکان بر روی پروژه های مشابه کار میکنند، و هدفشان تولید کامپیوترهای ارزان قیمت در حجم انبوه است تا رویای در هر خانه یک کامپیوتر را هر چه زودتر تحقق بخشند.

در زیر سعی شده است برخی از مهم ترین این پروژه ها به صورت بسیار خلاصه از دیروز تا حال مرور شوند.

برزیلی ها یکی از پیشگامان هدف تولید کامپیوترهای ارزان قیمت بودند، و در سال ۲۰۰۱ نمونه ی از تولیدشان را هم منتشر کرد که نمونه ی جالبی بود و تجهیزات خوبی هم داشت. این نمونه شاید به نمونه های بعدی نیز استفاده از فلش درایوها را القا نمود و حتی برزیلی ها محصول مذکور را از مالیات هم معاف نمودند. ولی این کامپیوتر ۲۵۰ دلاری تقریبا هرگز به سرانجامی نرسید و نمونه های بعدی که تکمیل تر هم شدند نیز از معماری کامل تری بهره میبردند که لذا قیمتشان گران تر و چیزی در حدود ۶۰۰ دلار بود. این پروژه سرانجام با عوض شدن دولت وقت برزیل به صورت معلق در آمد و ظاهرا هرگز هم ادامه نیافت.

شرکت Mobilis نیز در این زمینه فعالیتهای جالبی را داشته است. در بالا لپ تاپ وایرلس این شرکت را با قابلیتهای نرم افزاری توسعه داده شده توسط کمپانی هندی Encore مشاهده میکنید که مجهز به یک LCD هفت و چهار اینچی میباشد و باطری آن تا ۶ ساعت شارژ نگه میدارد. قیمت این لپ تاپ هم ۱۵۰۰۰ روپیه معادل ۲۷۷ دلار امریکا بود.

این هم دسکتاپ تولیدی کمپانی Mobilis است که به پردازنده اینتل XScale PXA255 200/400MHz و ۱۲۸ مگابایت رم مجهز است و قیمتی حدود ۲۳۰ دلار دارد.

این هم همان لپ تاپ صد دلاری معروف آزمایشگاه دانشکاه MIT است که قرار است به زودی به تولید انبوه برسد و در اختیار میلیون ها نفر در سراسر جهان قرار گیرد. مهم ترین نکته در مورد این لپ تاپ بی نیازی آن از برق است به طوری که کاربر میتواند با یک هندل باطری لپ تاپ را شارژ نماید.

متصل کننده ی شخصی اینترنت، این ابزار توسط AMD و با توسعه نرم افزاری مایکروسافت با هدف امکان برقراری ارتباط افراد کم بضاعت با اینترنت تولید شده است و دارای اینترنت اکسپلورر، مدیا پلیر ویندوز٬ و یک نسخه ی ویژه از ویندوز میباشد. ابزار مذکور که AMD Personal Internet Communicator معروف است با قیمت ۱۸۵ دلار (بدون مانیتور) در حال حاضر توسط شرکتهای سرویس دهنده اینترنت به فروش میرسد.

این هم Simputer معروف هندیهاست، ابزاری که تحت لینوکس میباشد و مجهز به پرادازنده ۲۰۶ مگا هرتزی ۶۴ مگا بایت رم و دو پورت USB است. این ابزار که توسط کمپانی های Bharat Electronics و PicoPeta Simputers تولید گشت هدفش تولید انبوه و جای گیری در بین قشر کم در آمد جمعیت هند بود که هرگز به این امر دست نیافت.

[ + منبع: X party به نقل از C|Net ]

2 comments:

Anonymous said...

متاسفانه با وجود شعار هاي بسيار هنوز روياي كامپيوتر هاي ارزان قيمت تحقق پيدا نكرده و به نظر من حالا حالا هم تحقق پيدا نمي كنه چون اصولا كامپيوتر وسيله اي كه مرتب با تكنولوژي هاي جديد به روز ميشه و تكنولوژي هم يعني هزينه

Unknown said...

Check status of ITR-V receipt for Income Tax Return submitted online.
ITR V receipt status